مقالات

جی پی اس ماشین و 6 کاربرد کمتر شناخته شده آن

جی پی اس ماشین

جی پی اس ماشین

ردیابی خودروهایی که بر روی خیابان‌ها حرکت می‌کنند، به دلیل اهمیت آنها در کاهش سرقت و کنترل سرعت، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. این ردیاب ها به صورت گسترده ای توسط شرکت هایی که به تولید این دستگاه ها اختصاص داده‌اند، تولید و روانه بازار شده‌اند. هدف اصلی این دستگاه‌ها، ثبت موقعیت جغرافیایی خودرو در هر لحظه است. در اینجا، به بررسی مسائلی که درباره جی پی اس ماشین قابل ذکر هستند، می‌پردازیم.

 

 مفاهیم اولیه درباره جی پی اس ماشین

 

همانگونه که پیشتر نیز گفته شد، جی پی اس ماشین یک دستگاه الکترونیکی است که قادر به تعیین موقعیت جغرافیایی خودرو در هر لحظه می باشد. این دستگاه ها معمولا به صورت بی سیم یا اتصال از طریق سیم بر روی خودرو نصب می شود. اطلاعات ثبت شده توسط آن از طریق اینترنت سیم کارت به یک سرور ارسال می‌شود. از این دستگاه‌ها برای موارد مختلفی استفاده می شود . موارد مثل کنترل سرعت، پیدا کردن خودرو در صورت سرقت و بررسی مسیر حرکت خودرو

 

 انواع جی پی اس ماشین

 

در بازار، 2 نوع جی پی اس ماشین وجود دارد: ردیاب GPS با سیم و ردیاب جی پی اس بی سیم . ردیاب GPS معمولا با استفاده از سیستم جی پی اس در موقعیت ماشین به دقت بالایی تعیین موقعیت جغرافیایی خودرو در هر لحظه است. این دستگاه‌ها معمولا دقیق بوده و می‌توان با استفاده از آنها در فضای باز (مسقف نبودن ) برای تعیین موقعیت استفاده کرد.

 

همچنین بخوانید : ردیاب شخصی و کاربرد های جالب آن 

 

ردیاب GSM از سیگنال های تلفن همراه استفاده می‌کند و با ارتباط با سرور‌های دیتا، اطلاعات مورد نیاز را به دست می‌آورد. با این‌حال، دقت ردیاب GSM نسبت به ردیاب GPS پایین‌تر است و ممکن است هنگامی که سیگنال تلفن همراه قطع شود، کار نکند.

 

کارایی جی پی اس ماشین در کاهش سرقت خودرو

 

ردیاب خودرو از جمله دستگاه‌های مفیدی در جلوگیری از سرقت است. با نصب چنین دستگاهی در خودرو، می‌تواند هر لحظه موقعیت جغرافیایی خودرو را پیگیری کرد. در صورتی که خودرو سرقت شد، با استفاده از  ردیاب، می‌توان مسیر حرکت سارق را دریافت کرد ، پلیس را به سمت آنجا هدایت کرد. بدین ترتیب می‌توان خودرو را به سرعت پیدا کرد .

 

کارایی جی پی اس ماشین در کنترل سرعت

 

ردیاب خودرو معمولا به عنوان یک سیستم کنترل سرعت نیز استفاده می‌شود. با نصب این دستگاه در خودرو، می‌توان از راه دور سرعت آن را کنترل کرد. به عنوان مثال، در صورتی که سرعت خودرو بیش از حد بالا برود، سیستم ردیاب اطلاعات را به سرور می‌فرستدو مالک خودرو را آگاه می سازد . این قابلیت بیشتر زمانی کابرد دارد که خودرو در اختیار فرد دیگری غیر از مالک باشد .

 

تفاوت ردیاب خودرو با GPS خودرو

 

ردیاب خودرو با سیستم ناوبری (GPS) تفاوت دارد. در واقع سیستم ناوبری برای مسیریابی و رسیدن به مقصد مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عنوان مثال نقشه برای پیدا کردن مسیر در یک شهر استفاده می‌شود. اما جی پی اس ماشین به جای تعیین مسیر، موقعیت جغرافیایی ماشین را نشان می‌دهد. اما در بین بسیاری از مردم و فروشندگان ردیاب را به همان نام جی پی اس می شناسند. ما هم از این قاعده تبعیت کرده ایم و در این مقاله مقصود از جی پی اس خودرو ، ردیاب خودرو است !

 

نصب جی پی اس ماشین

 

جی پی اس ماشین  معمولا به صورت با سیم  و در اطراف داشبورد نصب میشود. کابل اتصال بین دستگاه و باتری خودرو نصب می‌شود و سپس دستگاه راه اندازی می‌گردد. یکی از مزیت‌های نصب این دستگاه امکان کنترل کامل آن توسط مالک خودرو است. به طوری که می‌توان درخواست توقف خودرو، مانیتورینگ حرکت خودرو  را به راحتی از راه دور توسط مالک خودرو انجام داد. این مزیت‌ها باعث شده ردیاب خودرو به عنوان یک دستگاه الکترونیکی مفید و حیاتی در جلوگیری از سرقت، کنترل سرعت و پیدا کردن مسیر حرکت خودرو تلقی شود.

قیمت جی پی اس ماشین

قیمت جی پی اس ماشین بسیار متفاوت است و بسته به نوع دستگاه و ویژگی‌های آن متفاوت است. شاید بتوان گفت ارزان‌ترین ردیاب‌ها حدود 1500000 تومان قیمت دارند . برای دستگاه‌های پیشرفته تر هزینه تا 5000000 تومان هم می‌رسد.

 

برای خرید ردیاب X200 کلیک کنید 

 

نگهداری جی پی اس ماشین

 

نگهداری جی پی اس ماشین بسیار ساده است. بعضی از دستگاه‌های ردیاب باتری داخلی دارند که منبع تامین برق آن‌ها است. برای نگهداری، نیازی به سرویس خاصی نیست، اما باید به دقت دستگاه را نصب کرد و از باتری آن مراقبت کرد.

 

قانونی بودن نصب جی پی اس ماشین

 

نصب جی پی اس ماشین در بسیاری از کشورها قانونی است. در ایران نیز، به شرط تائید قانونی بودن آن، نصب جی پی اس ماشین مجاز است. اما مالک خودرو باید با قوانین مربوط به حریم خصوصی و دسترسی به اطلاعات شخصی دیگران آشنا باشد.

 

نصب ردیاب برای خودروهای ارزان

نصب جی پی اس ماشین برای خودروهای ارزان نیز مزیت‌های زیادی دارد. به عنوان مثال، در صورتی که سرقت شوند، قیمت خودروی تعیین شده برای بیمه به هیچ عنوان معادل قیمت اصلی خودرو نیست . شرکت بیمه مبلغ کمتری را برای پوشش خسارات خودرو پرداخت می کند. با نصب جی پی اس ماشین، می‌توان خودرو را به سرعت پیدا کرد و خسارات مالی را کاهش داد.

 

کاربرد های کمتر شناخته شده ی جی پی اس خودور

 

1-فعالیت‌های تجاری و نقل و انتقال

 

نصب ردیاب خودرو به ارگان‌ها و شرکت‌های تجاری ، بخشی از استراتژی‌های نظارت بر فعالیت‌های نقل و انتقال مواد و کالاهای حساس در جاده‌ها و معابر است. با استفاده از ردیاب خودرو، می‌توان مسیرهای حرکت، سرعت و موقعیت‌های خودروها را تعیین کرد . در صورت وقوع هرگونه حادثه، بتوان به سرعت و با دقت پیدا کردن خودرو و بازیابی کالا و مواد بدون اتلاف زمان و هزینه اقدام کرد.

 

2-جی پی اس ماشین و خودرو های اجاره ای

 

در صنعت اجاره خودرو، ردیاب خودروها به جهت نظارت بر رانندگی صحیح و اطمینان از رعایت رانندگان قوانین و مقررات حمل و نقل، بسیار اثربخش می‌باشد. با استفاده از این تکنولوژی، شرکت‌ها و مدیران خودروهای کرایه‌ای می‌توانند به راحتی موقعیت، سرعت، میزان سوخت، تعداد توقف‌ها و سایر جزئیات رانندگی را رصد کنند و اطمینان حاصل کنند که رانندگان به صورت صحیح و مطابق با استانداردهای ایمنی و حرفه‌ای خودرو را رانندگی می‌کنند.

 

3-امنیت در حمل و نقل

 

نصب ردیاب خودرو برای فعالان و کاربران بخش‌ جابجایی بار، پیشرفت بسیاری را به دنبال دارد. با استفاده از این تکنولوژی، می‌توان نظارت بیشتری به رفتار رانندگان حمل بار داشت . در صورت تخلف به آنها اخطار داد و در صورت رعایت قوانین و مقررات آنها را مورد تشویق قرار داد .

 

4-مدیریت کارکنان و افزایش بهره وری

 

ردیاب خودرو می‌تواند به عنوان یک راه‌حل متمرکز برای مدیریت اداری در بسیاری از شرکت‌ها، موسسات و سازمان‌ها عمل کند. با نصب این تجهیزات در خودروهایی که به صورت رسمی تحت نظر شرکت قرار گرفته‌اند، می‌توان به طور دقیق مسیر حرکت خودروها و سرعت آن‌ها هنگام به کار گیری، تعیین کرد. این موضوع به مدیران اداری این امکان را می‌دهد که در نظارت بر کارکرد پرسنل،بازاریاب ها ، رانندگان ایجاد بهره‌وری بیشتر و بهینه‌سازی فرآیند های کاری کمک کند.

 

5-شرکت های تحویل کالا

 

برای شرکت های تحویل کالا، حمل و نقل، ردیابی خودروها به صورت زنده می تواند یک اتفاق خوب باشد. با قرار دادن یک ردیاب در خودرو ، شرکت می تواند بر مسیر، سرعت، مسافت و زمان رانندگی را نظارت کند. همچنین الگوریتم های AI ردیاب خودرو، دیتا های را جمع اوری کنند . در دیتا ها در آینده می توانند رانندگی را به روشی بهینه تر انجام دهند و اجازه دهند که بیشترین عملکرد رانندگی را شرکت ها بدست آورند.

 

 

6-خدمات مشتری

 

جای ردیاب خودرو در خدمات به مشتریان خالی است ! شرکت‌هایی که خدمات  تحویل کالا ارائه می کنند، می توانند از ردیاب خودرو استفاده می کنند تا بتوانند زمان تحویل را برای مشتریان به صورت دقیق پیش بینی کنند. این فناوری به شرکت ها کمک می کند تا دقیقاً کالای مشتریان خود را بدانند در کجاست  و تضمین کنند که به مقصد درست و به موقع تحویل داده شود.

 

همچنین بخوانید : مقاله ای کوتاه در مورد ردیاب موتور سیکلت